Kolejowe ślady na Warmii i Mazurach: dworce, mosty i wiadukty pełne historii

Muzeum Tradycji Kolejowej w Węgorzewie mieści się w dawnym budynku dworca kolejowego przy ul. Jaracza 4. Prowadzone przez Fundację Dziedzictwo Nasze, prezentuje bogaty zbiór około 1500 eksponatów związanych z historią kolejnictwa, w tym zabytkowe urządzenia, mapy i fotografie. W muzeum znajduje się również biblioteka z około 4000 książek i dokumentów.

Warmia i Mazury to region, w którym historia kolejnictwa jest nierozerwalnie związana z rozwojem gospodarczym i społecznym tej malowniczej krainy. Kolej, zarówno główna, jak i wąskotorowa, miała tu ogromne znaczenie, łącząc małe miejscowości z większymi ośrodkami miejskimi oraz z resztą Polski i Europy. Jednym z kluczowych punktów na kolejowej mapie regionu była Iława – miasto, które stało się ważnym węzłem kolejowym. Dzięki swojej strategicznej lokalizacji, Iława odgrywała istotną rolę w komunikacji między północą a południem Polski, a także w transporcie towarów. To tutaj przecinały się ważne szlaki kolejowe, co pozwalało na dynamiczny rozwój miasta i regionu.

W tym wpisie zapraszam na podróż w czasie, podczas której odkryjemy nie tylko same pociągi, ale także piękne mosty, wiadukty i zabytkowe dworce, które do dziś stanowią świadectwo inżynierskiej odwagi i technicznego rozwoju minionych lat. To również opowieść o tym, jak kolej kształtowała życie mieszkańców tego regionu, łącząc ich z resztą Polski i Europy.

Wiadukt kolejowy w Glaznotach

Zbudowany w 1909 roku, jest drugim co do wysokości zabytkowym wiaduktem w tej części Polski. Wiadukt przebiega nad drogą łączącą wieś Glaznoty z dawnym młynem na rzece Gizeli. Stanowił część kolejowej linii z Ostródy do Turzy Wielkiej, która liczyła 50,1 km długości i została otwarta 1 października 1904 roku.

Most kolejowy w Samborowie

W Samborowie, niedaleko Ostródy, znajduje się most kolejowy na Drwęcy. Zbudowany około 1870 roku, most ten wyróżnia się na tle innych podobnych konstrukcji od północy i południa znajdują się dwa blokhauzy, połączone poterną.

Most kolejowy nad Jeziorem Drwęckim

Most kolejowy nad Jeziorem Drwęckim w okolicach Ostródy to część historycznej linii kolejowej, która łączyła Ostródę z Elblągiem. Został zbudowany w XIX wieku jako element infrastruktury kolejowej, która miała na celu poprawę transportu towarów i pasażerów w regionie. Jest to konstrukcja stalowa, która pozwalała na przejazd pociągów nad Jeziorem Drwęckim, jednym z popularniejszych jezior w regionie.

Mosty w Stańczykach

Dwa mosty kolejowe z lat 1917–1918 w Stańczykach, w powiecie gołdapskim, stanowią elementy nieczynnej infrastruktury linii kolejowej łączącej Gołdap z Żytkiejmami. Często nazywane są Akweduktami Puszczy Rominckiej.

Wiadukt, poniemiecki most na rzece Iławka – Iława

Wieże obronne mostu kolejowego na Pasłęce – Tomaryny

Wieże zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie mostu kolejowego nad rzeką Pasłęką (na zachodnim brzegu), około 400 m na płd.-wsch. od wsi Tomaryny i ok. 2 km na wschód od dworca w Biesalu.

Wiadukty w Botkunach

Wiadukty w Botkunach to prawdziwa perełka dla tych, którzy lubią zbaczać z utartych szlaków! Ukryte wśród lasów, te potężne kolejowe konstrukcje z początku XX wieku robią wrażenie swoją surową, betonową potęgą. Jeśli kręcisz się w okolicach Gołdapi, warto tu zajrzeć – klimat jak w Stańczykach, ale bez tłumów!

Wiadukty w Kiepojcach

Mosty w Kiepojciach, to prawdziwa gratka dla fanów motocyklowych wypraw! Te majestatyczne wiadukty kolejowe, wznoszące się nad skromną rzeką Bludzią, przypominają słynne Stańczyki, ale w mniejszej skali.

Wiadukty kolejowe w Olsztynie

Wiadukty kolejowe w Olsztynie to kawał solidnej historii w pięknym otoczeniu! Te ceglane giganty z XIX wieku przerzucone nad doliną Łyny to nie tylko ważny element miasta, ale też świetny punkt na krótki postój. Mają po 20 metrów wysokości, więc widoki robią robotę, zwłaszcza o zachodzie słońca.

Dworzec w IŁAWA GŁÓWNA

Dworzec mieści się w zabytkowym neogotyckim budynku z 1900 roku.

Wiadukt kolejowy w Olszewie

Olszewo to wieś położona w powiecie mrągowskim, w gminie Mikołajki. W przeszłości istniał tam dworzec kolejowy, który został rozebrany na początku XXI wieku. Pozostał tylko wiadukt.

Most w Kruklankach

Niedaleko Kruklanek znajdują się ruiny zniszczonego mostu kolejowego ”Grądy Kruklaneckie’’, była to jedna z najdłuższych konstrukcji mostowych na Mazurach.

Wieża ciśnień w Barczewie

Zabytkowa wieża ciśnień znajduje się przy dworcu kolejowym w Barczewie. Zbudowana została w 1873 roku.

Dwie wieże ciśnień w Iławie

Dwie wieża ciśnień z 1915 r znajduje się na przeciwko dworca kolejowego Iława Główna.

Wieża ciśnień w Iławie

Kolejna wieża ciśnień znajduje się przy ul. 1 Maja. Zbudowana została w 1905 roku.

Wieża ciśnień I w Ostródzie

Wieża ciśnień II w Ostródzie

Zdjęcia zamieszczone na tej stronie są mojego autorstwa, a ja jestem jednocześnie autorem i właścicielem bloga. W razie pytań, zapraszam do kontaktu – adres e-mail znajduje się w zakładce „Kontakt”.

Możliwość komentowania została wyłączona.